.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افشاگری‌های رسانه‌های ايران هندي ها را نگران كرد

يك روزنامه هندي با اشاره به افشاگري‌هاي رسانه‌هاي ايران در مورد كيفيت برنج وارداتي اين كشور، از نگراني صنعت برنج هند نسبت به اين موضوع خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه هندي اكونوميك تايمز طي گزارشي با اشاره به افشاگري‌هاي رسانه‌هاي ايران در مورد كيفيت برنج وارداتي از اين كشور موسوم به "باسماتي"، از نگراني بازرگانان برنج هند نسبت به كاهش صادرات اين محصول به ايران خبر داد.
بر اساس اين گزارش، رسانه‌هاي ايران معتقدند، ارقام برنج وارداتي از هند، به‌ويژه پوسا 1121 اصلاح ژنتيكي شده و با توجه به تغييرات شيميايي انجام شده روي آن‌ها براي سلامتي زيان‌آور هستند.
صنعت برنج هند اين موضوع را به اطلاع وزارت بازرگاني هند رسانده و خواهان اقدام مناسب دولت در اين زمينه شده است.
هفته گذشته يك شركت فعال تجاري برنج با ارائه نامه‌اي به سفارت هند در تهران ادعاهاي مطرح شده عليه برنج هندي را بي‌اساس خواند. نامه ديگري نيز از سوي يك شركت تجاري ديگر به همين مقصد ارسال گرديد. در هر دو نامه، از سفارت هند خواسته شده است از نزديك اوضاع را مورد بررسي قرار دهد و مقامات هند را در جريان بگذارد.
بر اساس اين گزارش، صادركنندگان برنج از سال 2007 سود سرشاري از محل صادرات برنج به ايران كسب كرده‌اند. هيچ خريدار بزرگ ديگري همچون ايران در منطقه پيدا نمي‌شود.
ايران در جريان سال جاري، بزرگترين خريدار برنج هندي رقم پوسا 1121 بوده است و باعث افزايش قابل توجه كل صادرات هند شده است.
يك مقام صنعت برنج هند با اشاره به بالا بودن ذخاير برنج هند، گفت: هند داراي ذخاير عظيم برنج است كه نمي‌تواند در برابر هرگونه تهديدي عليه صادرات اين محصول تاب بياورد.
وي، افزود: ايران سال گذشته برداشت ضعيفي داشت، اما امسال حجم برداشت خوبي داشته است. برنج ايراني همواره قيمتي يك و نيم برابر قيمت برنج باسماتي داشته است و با توجه به كاهش قيمت‌ها در امسال، اين ترس وجود دارد كه توليدكنندگان داخلي در ايران شديداً متضرر شوند. در عين حال پيش‌بيني مي‌كنيم، صادرات هند در سال جاري به 2 ميليون تن برسد.
هند در سال گذشته 8/1 ميليون تن برنج باسماتي به خارج صادر كرد و پيش‌بيني مي‌شود در سال آينده كه از اكتبر 2009 آغاز مي‌شود، به 5/2 ميليون تن برسد.
رشد صادرات برنج هند تا حد زيادي تحت تأثير توليد برنج باسماتي پوسا 1121 است كه قيمت آن حتي از برنج باسماتي سنتي بيشتر شده است. قيمت اين نوع برنج در حدود 1500 دلار در هر تن است.
بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، كارشناسان مواد غذايي برنج‌هاي وارداتي از هند را مشكوك به تراريخته بودن مي‌دانند و معتقدند، در جريان توليد اين نوع برنج يك‌سري فعاليت‌هاي شيميايي انجام مي‌شود كه براي سلامتي زيان‌آور است.
چندي پيش، سخنگوي مؤسسه تحقيقات برنج کشور ضمن تشريح دسيسه سال گذشته دلالان برنج در افزايش كاذب قيمت محصول توليد داخل و واردات انبوه برنج خارجي از هشدار علمي براي سلامت برنج خارجي جديد پرمحصول خبر داد و گفت: بر اساس تحقيقات انجام شده، مصرف اين نوع برنج مشكوك به تراريخته، براي مردم ضرر دارد.
غلامرضا خانكشي‌پور، افزود: از طرفي دلالان بزرگ برنج شايعه كردند كه برنج خارجي جديد داراي قند كمتر و كلسترول كمتر است كه ما به عنوان مؤسسه تحقيقات برنج كشور هيچ مزرعه‌اي در دنيا را سراغ نداريم كه همه اين ويژگي‌ها را با هم داشته باشد و همچنين بعد از آزمايش‌هاي فني و بر اساس گواهي محققان برجسته، خاصيت ذاتي چسبندگي در دانه برنج وارداتي بعد از پخت وجود ندارد. لذا به اين دليل گفته مي‌شود، اين برنج مشكوك به تغيير ژن يا تراريخته است و مصرف آن براي مردم خطرناك است.
عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات برنج کشور با بيان اين‌كه اين مؤسسه بر روي تحقيقات پيشرفته برنج كار مي‌كند و بر اساس تحقيق نظرمي‌دهد كه برنج خارجي جديد براي سلامت مردم مضر است، اما در عين حال به عنوان يك شهروند و يك كارشناس مي‌گويم، در شرايطي كه برنج باكيفيت كشاورزان شمال در انبارها مانده، چه نيازي به واردات برنج خارجي به اندازه هر سال 2 تا 3 برابر نياز است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.071 seconds.